Dziś każdy przedsiębiorca wie, że Internet to klucz do osiągnięcia sukcesu. I oczywiście jest to prawda. Warto jednak pamiętać, że furtką do niego mogą okazać się niemniej ważne znajomości biznesowe zawierane realnie podczas różnego rodzaju spotkań biznesowych. Wymiana informacji i wsparcie firm na wielu płaszczyznach to właśnie networking, o którym wiele osób coraz częściej zapomina, a który przynosi wiele korzyści równie istotnych jak sama obecność w Internecie.
Networking biznesowy, czyli otwórz się na nowe możliwości
W dobie Internetu coraz więcej firm stawia na swoją obecność w sieci poprzez budowanie stron firmowych, social media czy płatne reklamy Google Ads. Wielu z nich zapomina jednak, jak ogromne możliwości daje rozmowa twarzą w twarz z innymi osobami z branży podczas różnego rodzaju spotkań towarzyskich i biznesowych, jakim jest networking biznesowy. Networking to systematycznie tworzona sieć długotrwałych kontaktów w celu wzajemnego wsparcia, wymiany informacji, usług lub towarów, które otwierają wiele nowych możliwości dla rozwoju firmy bez względu na jej wielkość. Dzięki różnego rodzaju wydarzeniom np. targom, konferencjom i spotkaniom branżowym, a nawet podczas wspólnych śniadań i obiadów, możliwe jest zachęcenie potencjalnych kontrahentów do współpracy oraz nawiązanie bliższych relacji handlowych. Nie ulega wątpliwości, że takie spotkania na żywo mogą okazać się doskonałym uzupełnieniem dla marketingu internetowego, a w wielu przypadkach będą nawet korzystniejsze.
Networking, czyli sieć kontaktów, która się opłaca
Przed erą wszechobecnego Internetu takie spotkanie branżowe lub kulturowe, na którym przedsiębiorcy mogli spotkać się na polu nieformalnym, było najlepszym sposobem na rozwój biznesu bez względu na branżę. Obecnie wielu z nich, zwłaszcza z młodszego pokolenia, zapomina o ogromnym potencjale, jaki daje networking w biznesie. Podstawową zaletą tworzenia sieci kontaktów jest możliwość nie tylko śledzenia ruchów konkurencji, ale przede wszystkim uczestnictwo w wymianie informacji, produktów i usług, jakie umożliwiają te kontakty. Najważniejszy jest nieformalny charakter takich spotkań. Przedsiębiorcy porzucają czysto formalny marketingowy ton i stawiają na bardziej otwarte niezobowiązujące spotkania i rozmowy, co pozwala poznać się im bliżej i omówić korzyści płynące ze współpracy. Budując kontakty w Internecie, przedsiębiorcy mają mniejsze szanse na dotarcie do osoby decyzyjnej. Natomiast networking, jako spotkania przedsiębiorców zakłada, że pojawiają się na nich przedstawiciele firm i ich właściciele, dzięki czemu relacje biznesowe mogą szybko wejść na bardzo wysoki poziom.
Networking jako relacja win-win
Najważniejsze, aby taka relacja biznesowa przyniosła obopólną korzyść bez względu na to, czy będzie dotyczyła wzajemnego polecenia swoich usług lub produktów, czy też na ich wymianie. Jest to szczególnie przydane, jeśli oferowane przez firmy dobra wzajemnie się uzupełniają. Warto przy tym zauważyć, że spotkania takie wymagają wysokich umiejętności interpersonalnych, zdecydowania i dyplomacji, co nie dla każdego jest łatwe. Jednak dobrze poprowadzona rozmowa i umiejętnie skonstruowana oferta wzajemnej pomocy może otworzyć wiele furtek dla rozwoju każdego biznesu. Networking biznesowy jest sposobem na pozyskanie nowych partnerów nie tylko dla ogromnych firm, ale i dla małych przedsiębiorców, dlatego nie powinni się oni obawiać takich spotkać. W życiu tak, jak w rozwoju biznesu, ważne są bowiem odpowiednie kontakty, które niejednokrotnie potrafią przydać się po wielu latach. Rzadko bowiem ktoś osiąga sukces dzięki szczęściu, najczęściej dzieje się to właśnie za sprawą odpowiednich znajomości.